Dékáni Titkárság Informatikai Szolgálat

Távoli asztal szolgáltatás elérése otthonról

Böngésző segítségével (alkalmazottak számára)

Bevezetés

Annak érdekében, hogy munkatársaink karunktól távol (otthon, külföldön, stb…) is hozzáférhessen karunk legfontosabb hálózati szolgáltatásaihoz, külön erre a célra fenntartunk egy kiszolgálót (szervert), melyet Távoli asztal szolgáltatással érhetnek el. Biztonsági okokból hallgatóink számára egy másik kiszolgálót tartunk fent, így véletlenül sem keveredhetnek az oktatók és a hallgatók anyagai. A dolgozói gépről a hallgatók teljesen ki vannak zárva, ugyanígy a hallgatók gépére a dolgozók nem jelentkezhetnek be.

A böngészőn keresztüli távoli asztali kapcsolat csak Microsoft Windows operációs rendszeren és csak Internet Explorer 8.0 vagy nagyobb verziójú böngészővel lehetséges. Más operációs rendszerek alatt kizárólag kliensprogram segítségével lehet csatlakozni a kiszolgálóhoz, az erről szóló tájékozatót ide kattintva olvashatja el!

Feltételek

A kéretlen reklámablakok szűrése érdekében a legtöbb ma használatos böngésző blokkolja a felbukkanó ablakokat. Az ebből adódó problémák elkerülése érdekében 2007. július 5.-től a távoli asztali kapcsolat webes felülete nem új ablakban nyílik meg, hanem az aktuális ablakban. Amennyiben már nem kívánja használni a programot, a kiszolgálóból történő kijelentkezés után zárja be a böngészőablakot. Ha szükséges inkább nyissa meg újra a honlapunkat, a böngésző Vissza gombja a szolgáltatás előzetes biztonsági ellenőrzése miatt nem használható a Kar honlapjára történő visszalépéshez.

A távoli asztal webes felülete – hasonlóan karunk többi webes alkalmazásához, mely kényes adatokat kezel, - titkosított (ún. SSL) kapcsolaton keresztül kommunikál az ön gépével. Ez azonban csak akkor működik, ha a böngészőjében engedélyezve van az SSL kapcsolatok kezelése, és támogatja a 128 bites titkosítást. (Az Internet Explorer 6.0-s verziótól kezdve alapértelmezetten támogatja a 128 bites titkosítást, az SSL állapotot az 1. ábra alapján ellenőrizheti).


1. ábra: Biztonsági beállítások az Internet Explorer böngészőben

Figyelem!
A kapcsolat a Microsoft speciális böngésző modulján keresztül történik, ezért a szolgáltatás kizárólag Internet Explorer 6.0-s vagy 7.0-s böngészők alól érhető el.

A sikeres használat érdekében javasoljuk, hogy az operációs rendszere és a böngészője legyen naprakészen frissítve. A szolgáltatás működéséhez szükséges böngészőbővítmény településéhez rendszergazdai jogosultság szükséges, ezért első használatkor rendszergazdai jogú felhasználóval kell a szolgáltatást igénybe venni. A későbbiek során erre már nem lesz szükség, viszont minden olyan felhasználónál, aki a szolgáltatást igénybe kívánja venni, engedélyezve kell lennie az aláírt ActiveX vezérlők futtatásának. Ezt a legegyszerűbben úgy érheti el, ha felveszi a www.ajk.elte.hu webhelyet a Megbízható helyek közé, így biztosan futni fognak a szükséges bővítmények.
Ehhez a böngésző Eszközök (Tools) menüjéből válassza az Internetbeállítások (Internet Options) menüpontot (legalsó), és a megjelenő ablakban (2. ábra) válassza a Biztonság (Security) fület.


2. ábra: Biztonsági beállítások az Internet Explorer 7.0 böngészőben

Az ablak felső részében lévő mezőben kattintson a Megbízható helyek (Trusted sites) ikonra. Nyomja le a Helyek (Sites) gombot. A 3. ábrán látható ablakban vegye fel a Webhelyek közé a http://www.ajk.elte.hu és a https://www.ajk.elte.hu webhelyeket. (az előbbihez vegye ki a pipát az ablak alján található Kiszolgáló-ellenőrzés (https:) megkövetelése az egész zónában lehetőség elől).


3. ábra: Megbízható helyek

Kapcsolódás a kiszolgálóhoz

Nyissa meg a Kari honlapot (http://www.ajk.elte.hu) és a felső menüsorban kattintson a (távoli asztal) menüpontra. Amennyiben a 4. ábrán látható hibaüzenet jelenik meg, győződjön meg róla, hogy legalább 5.0-s verziójú Internet Explorert használ. Régebbi, vagy más típusú böngészővel a szolgáltatás nem használható!


4. ábra: Elavult, vagy nem megfelelő böngészőre figyelmeztető hibajelzés

Amennyiben megfelelő böngészője van (Internet Explorer 5.0+) és mégis ezt a hibaüzenetet kapja, ellenőrizze számítógépe frissítettségét (Windows Update) és tűzfala beállításait (ha van a gépére telepítve). Azt, hogy a tűzfal blokkolja-e a kiszolgáló elérését úgy ellenőrizheti legkönnyebben, hogy egy rövid időre kikapcsolja azt és úgy kísérel meg csatlakozni. Ha sikerül, akkor nézze át a tűzfal beállításait (bővebb információkért olvassa el a tűzfala súgóját vagy dokumentációját)!

Ha minden rendben van, a menüpontra történő kattintás után néhány másodpercen belül (lassabb internet kapcsolat esetében akár fél perc is lehet) kék alapon egy szabványos Windows bejelentkezési képernyőnek (5. ábra) jelenik meg.


5. ábra: A kiszolgáló bejelentkezési képernyője

Adja meg a kari bejelentkezési adatait az ablakban (felhasználói név, jelszó) és a tartomány sorban válassza ki az AJK lehetőséget, majd kattintson a Bejelentkezés gombra. Ha nincs az ablakban tartomány mező, kattintson a Beállítások gombra, vagy a felhasználói nevét ajk\név vagy név@ajk.elte.hu formába adja meg (ez nem minden esetben egyezik meg az e-mail címmel!).
Ez az ablak már minden esetben magyar nyelven jelenik meg függetlenül attól, hogy ön milyen nyelvű Windows alól kezdeményezte a kapcsolatot.

Amennyiben a bejelentkező képernyő helyett egy hibaablak ugrik fel és a böngészőben a 6. ábrán látható oldal jelenik meg, a speciális böngészőmodul nem települt le, vagy nem működik helyesen. Ebben az esetben figyelmesen olvassa át a dokumentum bevezetőjét!


6. ábra: Nem települt, vagy nem futó böngészőmodulra figyelmeztető weblap

A kiszolgáló használata

Várja meg, míg megtörténik a bejelentkezés, és az asztalon minden ikon megjelenik. (7. ábra)
Függően az éppen telepített programoktól az asztal képe időről időre változhat!


7. ábra: A kiszolgáló alapértelmezett asztala
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Mivel a kiszolgálóra egyszerre akár 20 felhasználó is bejelentkezhet, a távoli asztali kapcsolat során tapasztalt sebesség változó lehet függően a kiszolgáló terheltségétől.
Az asztalon valamint a Start menüben a karunkon elérhető valamennyi program valamint adatbázis elérhető. Sajnos nem minden szoftverhez rendelkezünk korlátlan (vagy elfogadhatóan magas) felhasználói licenc-el, így előfordulhat, hogy valamely program (vagy programrész) használatára várakoznia kell, míg felszabadul (legalább egy másik felhasználó befejezi a program vagy a modul használatát).

Itt szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy amennyiben egy programra már nincsen szüksége munkája során, zárja be, hogy a fent említett probléma ne következzen be.

A kiszolgálón való munkavégzés érdekében a gépen megtalálható a Microsoft Office 2003 programcsomag Word, Excel, PowerPoint programja, valamint elérhető róla a személyes mentési meghajtó (S:) is.

A kiszolgálón a kari többi kiszolgálójához hasonlóan van vírusvédelem, így a dokumentumokkal való munkavégzés biztonságosan végezhető.

Bár a kiszolgáló a munkahelyi gépekhez hasonlóan használható, de otthoni munkavégzést tesz lehetővé, van néhány korlátozás, mely a munkavégzést befolyásolhatja. Jelenleg a kiszolgálóról nem lehet nyomtatni, és az otthoni vagy a kari gépen tárolt dokumentumok sem érhetőek el rajta keresztül. Egyedül a mentési meghajtón (S:) tárolt dokumentumok szerkesztésére van lehetőség. Természetesen a böngészőn keresztül erről a gépről is elérhető a levelezés, így az ajk-s (vagy bármilyen weben keresztül elérhető) levelezőrendszerből ki lehet menteni dokumentumot, mely már szerkeszthető a kiszolgálón. Ugyanilyen módszerrel (levél küldése a kiszolgálóról webes levelezéssel) lehet dokumentumot kijuttatni, így az elkészített dokumentum vagy a kikeresett jogszabály otthon kinyomtatható.

Figyelem!
Megkérünk minden felhasználót, hogy fontos dokumentumokat ne mentsen a C: meghajtó dokumentumok mappájába, mert a kiszolgáló időszakos vagy váratlan újratelepítésekor ezek elvesznek! Azokat a dokumentumokat, melyeket meg szeretnének őrizni, mindig az S: meghajtóra mentsék, és ott is szerkesszék!

Továbbá kérjük önöket, hogy amennyiben egy programot huzamosabb ideig nem használnak, a kiszolgáló erőforrásainak óvása érdekében zárják be azt, ellenkező esetben a kiszolgáló terhelése miatt a munkavégzés zavaróan lelassulhat!

Amennyiben a kiszolgálón történő munkavégzést befejezték, ne a Távoli asztal sárga fejlécén lévő bezárás ikonnal lépjenek ki a kapcsolatból, mert ebben az esetben a kapcsolatot a rendszer nem zárja be, így az önök által igénybevett erőforrások nem szabadulnak fel.
Ilyen esetben mindig a Start menü Kijelentkezés (8. ábra) parancsának segítségével lépjenek ki a kapcsolatból.


8. ábra: Kijelentkezés parancs a kiszolgálón

Figyelem!
Azokat a felhasználókat, akik a bezárással lépnek ki a kapcsolatból és bejelentkezve maradnak, a kiszolgáló tehermentesítése érdekében rendszeres időközönként kijelentkeztetjük!
Az esetleg mentetlen dokumentumok ilyenkor elvesznek!

Utoljára módosítva: 2016. április 15. 11:45.